-قسمت دوم-

شخصیت انواع خودروها»

در این قسمت، قبل از اینکه به بررسی ارتباط میان نوع خودرو و شخصیت صاحب آن، پرداخته شود، بهتر است خودروها را به لحاظ شخصیتی، طبقه بندی نمائیم. طی یک پژوهش و مطالعه، واکنش متفاوت راننده ها نسبت به خودروهایی که در اطرافشان می بینند بررسی شده و توضیح داده شده است که چرا دیدن برخی از خودروها در رانندگان واکنش های شدید ایجاد می­کند. بر اساس نتایج این تحقیقات خودروها نیز از ویژگی های شخصیتی مختص خود برخوردار هستند که به چند نمونه از آنها با ذکر مثال، اشاره می شود.

 

- خودروهای خشمگین: "کرایسلر کراس فایر"، "مازراتی" و "BMW 645ci"

 

یک خودرو چگونه شخصیت افراد را معرفی می کند؟

پس از آشنایی با تیپهای مختلف خودرویی به لحاظ شخصیتی، به سراغ ارتباط میان تیپ های شخصیتی افراد و خودروی انتخابی آنها می رویم. به راستی، نوع، رنگ و دیگر ابعاد خودرو چگونه می تواند معرف نوع شخصیت افراد باشد؟ در حالی که بسیاری از مردم به یک خودرو به عنوان یک وسیله حمل و نقل ساده نگاه می کنند، اما موضوع، فراتر از این است. در حقیقت، خودروی ما انعکاسی از علاقه مندی ها، ارزشها و شخصیت ماست. مردم به طور ناخودآگاه، با خودرویی که انتخاب می کنند پیام های جالبی در مورد خودشان را به بقیه جهان اطرافشان پخش می کنند. خودرو می تواند خصوصیات رفتاری و ابعاد شخصیتی راننده را نشان بدهد و به طور متقابل، راننده نیز به عنوان استفاده کننده می تواند نوع خودروی متناسب با روحیات و شخصیت خود را انتخاب کند. حال سوال این است:

با انتخاب خودرو، چه پیامی به دیگران می دهید و چگونه شخصیت شما را تعریف می کند؟

به همین دلیل، در این قسمت از مقاله، به بررسی ارتباط رنگ خودرو و تاثیر و تاثر آنها بر فرد و رانندگی آن می­پردازیم.

 

 

شخصیت شناسی از طریق رنگ خودرو

علاوه بر ظاهر خودروها به لحاظ ابعاد و طراحی، رنگ ها نیز می‌توانند بر روحیات افراد تاثیرات مختلف و قابل توجهی بگذارند. برخی رنگ ها باعث تقویت روحیه و شادی و برخی رنگ ها هم باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شوند. اما آیا رنگ محصولاتی که خرید می‌کنیم هم چیز را در مورد شخصیت افراد می‌گویند؟ متاسفانه در کشور ما، هنوز انتخاب خودرو، اغلب تابع عوامل محدودکننده بازار غیر رقابتی، تهای شدید حمایت قانونی، قیمت و میزان عرضه است و حتی در بسیاری از موارد، امکان انتخاب رنگ وجود ندارد. با این وجود، هنوز هم رنگ خودرو، محرک قابل توجهی در فرایند تصمیم خرید مشتری به حساب می آید و اگر محیط، کمی رقابتی تر شود، آن وقت، مدیران بازاریابی شرکتهای خودروساز باید کمی از صندلی راحت دفتر خود فاصله گرفته، به میان مردم رفته و رفتار خرید آنها را بررسی و بازار خودرو را مطالعه کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که انتخاب رنگ خودرو با روحیه و شخصیت افراد در ارتباط است. افراد با توجه به روحیات و حالت های رفتاریشان رنگ مورد علاقه شان را برای تمامی اشیاء مورد استفاده شان انتخاب می کنند گرچه عوامل دیگری مانند جنسیت و سن هم در گزینه رنگ ها بسیار موثر می باشند. در ادامه، به بررسی تاثیر شخصیت بر انتخاب رنگ خودرو می پردازیم اما ذکر این نکته، ضروری است که گزینه رنگ خودرو، به عوامل دیگری چون قیمت و حق انتخاب ها هم بستگی دارد. بعنوان مثال، خرید خودروی سفید بیشتر از آنکه به حس جوانی و مدرن بودن بستگی داشته باشد به اقلیم و محیطی بستگی دارد که افراد در آن زندگی می‌کنند. کسانی که در آب و هوای گرم مانند اهواز زندگی می‌کنند، برای رهایی از آثار مخرب آفتاب بر ماشین و . ترجیح می دهند ماشین های روشنتر بخرند تا تیره.

 

زرد؛ افراد خوشبین، خاص و خلاق

رنگ زرد نشانه عشق و علاقه بسیار به کسانی است که دوستشان داریم. بی شک متوجه این مسئله شده اید که بدون در نظر گرفتن تاکسی ها، درصد بسیار پایینی از خودروهای موجود در خیابان ها، زرد رنگ هستند. به گفته روانشناسان، راندن یک ماشین زرد ممکن هست به این معنی باشد که صاحب آن در کل، فردی خوشحال، باهوش و دل زنده است و به سمت کارهای ریسک پذیر، کشش دارد. بنابر تحقیقات انجام شده از سوی مرکز مطالعات روانشناسی انگلیس، رانندگان اتومبیل های زرد رنگ در نوع خود بسیار منحصر به فرد هستند. آنها به طور معمول افرادی مثبت اندیش، متفکر، خلاق، دوست داشتنی، سرزنده، خوشبین و شاداب هستند و از هر فرصتی برای نشان دادن این سر زندگی به دیگران استفاده میکنند. حال این سوال مطرح می شود که در ایران چند درصد خودرویشان دارای این رنگ است؟ آنهایی که با خودروی زرد رنگ رانندگی می‌کنند خیلی سرحالند و شخصیت آنها مانند روز‌های آفتابی، داغ و سوزان است. البته کارشناسان بر این باورند که آنهایی که رنگ زرد و قرمز را برای خودروی خود انتخاب می‌کنند، نسبت به سایرین اعتماد به نفس کمتری دارند.

 

خاکستری؛ در لاک خود

به گفته روانشناسان کسانی که ماشین خاکستری دارند علاقه ای به خودنمایی ندارند و اغلب ترجیح می دهند حضوری نامحسوس داشته باشند. این افراد دارای شخصیتی محتاط، آرام، میانه رو و پرتلاش هستند.

 

قرمز؛ رانندگانی بی توجه

محققان بر این عقیده اند که رنگ قرمز، شخصیت خونگرم و پر جنب و جوش رانندگان را نشان می ‌دهد که میل زیادی به زندگی و هیجان دارند. اگر آرزوی داشتن یک ماشین قرمز را دارید روانشناسان محیطی می‌گویند شما فردی بسیار پر انرژی و ماجراجو هستید که تمایل زیادی به قدرت و اعتماد به نفس بالا دارید. این رنگ، ناخودآگاه مردم را به فکر سرعت، بی احتیاطی و بی پروایی می اندازند. رانندگان خودروهای های قرمز رنگ، بسیار فعال، پویا و در صحبت کردن، بسیار سریع تر از دیگر رانندگان هستند. 

 

جهت دریافت لینک دانلود فایل کامل این مطلب به صورت pdf، اینجا را کلیک کنید

 

 

شناخت شخصیت افراد با روانشناسی خودرو - قسمت سوم و چهارم (پایانی)

شناخت شخصیت افراد با روانشناسی خودرو

شناخت شخصیت افراد با روانشناسی خودرو -قسمت اول

رنگ ,شخصیت ,  ,خودرو ,افراد ,های ,و شخصیت ,شخصیت افراد ,رنگ ها ,رنگ خودرو ,   

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

tolidco دکتر محمد سعید رضائی زواره فروشگاه آنلاین گل و گیاهان آپارتمانی کافه گلدون Beautiful dreams come true قصه نویسی ، داستان نویسی ، خاطره نویسی نوروز 1398 نرم افزار ذخیره محبت فروشگاه لوازم خانگی مرزلند دانلود سریال گیم اف ترونز مجله فرهنگی